Co je to EVVO?
Definice environmentální výchovy
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) vychází z anglického termínu environmental education, kde environment znamená životní prostředí a education se chápe široce jako vzdělávání, výchova či osvěta všech typů cílových skupin, od nejmenších dětí po dospělé. Vzděláváním se rozumí zejména ovlivňování racionální stránky osobnosti. Výchovou působení na city a vůli. Osvětou se označují speciální způsoby předávání informací zejména dospělé populaci.
Samotné chápání a vymezování pojmu environmentální výchova je velmi různorodé, definic je celá řada. Ideální je, pokud si pro každodenní práci a komunikaci s kolegy či rodiči vybere každý tu svou.
Podle Aleše Máchala lze environmentální výchovu v nejširším slova smyslu popsat jako veškeré výchovné a vzdělávací úsilí, jehož cílem je především:
- zvyšovat spoluzodpovědnost lidí za současný i příští stav přírody i společnosti, za místo, ve kterém žijí a které je jim domovem, za smysluplné využívání místních zdrojů,
- rozvíjet citlivost, vstřícnost a tvořivost lidí k řešení problémů péče o přírodu i problémů lidské společnosti,
- utvářet ekologicky příznivé hodnotové orientace, které kladou důraz na dobrovolnou skromnost, na nekonzumní, duchovní kvality lidského života.
Cíle environmentální výchovy
"Environmentální výchova si klade za cíl hledat a hlavně nabízet ekologicky příznivější způsoby našeho života. Zjednodušeně bychom mohli říci, že hlavní cíl environmentální výchovy leží ve změně jednání lidí tak, aby "měkčeji našlapovali po Zemi“, uvádí Helena Nováčková v knize Zelený Ostrov, 2011.
„Smyslem ekologické výchovy není nařizovat a poučovat, ale otevírat nové prostory pro utváření vlastního názoru, pro uvažování v širších souvislostech. Rádi bychom, aby si děti byly vědomy závislosti lidí na přírodě, s trochou nezbytné pokory dokázaly vnímat a oceňovat zázraky fotosyntézy a dekompozice, uměly a chtěly o něco pečovat a nést za něco svůj dílek odpovědnosti“, Aleš Máchal, 2009
„Jednou ze základních snah ekologické výchovy je vzbuzovat poptávku po méně konzumních, duchovnějších a také radostnějších způsobech života...“, říká Hana Librová, 1992
Tým EVVO
Tým EVVO (Školní tým pedagogických pracovníků pro realizaci EVVO) | |
Vedoucí týmu EVVO Školní koordinátor EVVO | Mgr. Veronika Majerová |
telefon | 353 447 531 |
majerova.veronika@zskonecnakv.cz | |
Člen týmu EVVO (základní škola) | |
Člen týmu EVVO (základní škola) | |
telefon | |
Člen týmu EVVO (školní družina) | |
telefon | |
Člen týmu EVVO (základní škola) | Josef Rajzl |
telefon | |
rajzl.josef@zskonecnakv.cz |
Náplň práce koordinátora EVVO
Pracovní náplň školního koordinátora EVVO
- Koordinuje přípravu a zpracování školního programu EVVO a spolupráci s ostatními pracovníky školy a dalšími partnery. Dbá, aby byl školní program EVVO v souladu s další dokumentací školy, navrhuje řediteli školy začlenění EVVO do další dokumentace školy.
- Vytváří společně s vedením školy Dlouhodobý školní plán environmentální výchovy (ŠPEV).
- Vytváří společně s členy týmu EVVO Krátkodobý roční plán environmentální výchovy.
- Koordinuje realizaci EVVO na škole či školském zařízení, spolupracuje s vedením i zaměstnanci školy, pedagogy i provozními pracovníky.
- Poskytuje ostatním pracovníkům školy či školského zařízení konzultace a podporu v začlenění EVVO do jejich činností.
- Účastní se dalšího vzdělávání a neustále rozvíjí své vědomosti a dovednosti.
- Vyhledává možnosti a příležitosti k poznávání okolního prostředí školy.
- Koordinuje realizaci plánu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO.
- Navazuje a podporuje kontakty se středisky ekologické výchovy (SEV), neziskovými organizacemi, subjekty poskytujícími ekovýchovné programy a služby a koordinuje a využívá nabídky a služby na podporu EVVO.
- Podněcuje spolupráci s rodiči žáků školy, zřizovatelem městem Karlovy Vary, partnery v obci a regionu.
- Koordinuje a organizuje konkrétní akce a projekty.
- Koordinuje sběr elektrozařízení a použitých baterií a kontroluje jejich bezpečné uložení v prostorách školy.
- Podněcuje, koordinuje a osobně přispívá k ekologizaci provozu školy.
- Prezentuje činnost školy v oblasti EVVO na veřejnosti.
- Podílí se na získávání prostředků na EVVO.
- Vytváří ve škole pracovní skupinu pro EVVO.